Clubinfo

De Yamaha TDM/TRX Club Nederland, opgericht in 1995 door een TDM fan in hart en nieren. De oprichter was zo laaiend enthousiast over de rijkwaliteiten van de TDM dat hij bij zichzelf dacht, er zijn vast nog wel meer TDM’ers die hetzelfde voelen als ik en het lijkt me leuk om gezamenlijk een club te beginnen. Na een oproep in verschillende landelijke motorbladen kwamen de eerste aanmeldingen al gauw binnen en kon een oprichtingsvergadering worden gehouden. En zo werd de TDM/TRX club geboren. Omdat de TRX op het punt stond om geïntroduceerd te worden leek het de vergadering wel een goed idee om ook de TRX op te nemen in de club, tenslotte delen de TDM en de TRX, zei het met minimale verschillen, hetzelfde motorblok. Voor veel motorrijders is de TDM niet de eerste motorfiets, een enquête onder de leden wees uit dat gemiddeld de TDM rijder(ster) zeven andere motorfietsen heeft bereden voor er uiteindelijk voor een TDM werd gekozen. TDM’ers zijn veelrijders, gemiddeld glijden er 15.000 km. per jaar onder de wielen door en de leden gebruiken hun TDM’s en TRX-en om naar alle uithoeken van Europa te rijden, van de Noordkaap tot Portugal en van Ierland tot Oost-Turkije er altijd wel een lid die er is geweest met z’n TDM of TRX.

De club is opgericht met één belangrijk ding voor ogen: gezelligheid… Die gezelligheid loopt als een rode draad door alle evenementen. De club vindt naast het rijden het sociale aspect heel belangrijk en op de verschillende activiteiten is er dan ook altijd ruim gelegenheid voor een praatje met gelijkgezinden.

In den beginne is het “International” gedeelte aangepakt door te starten met twee clubbladen een Nederlandse en een Engelstalige versie. Leden uit België, Duitsland, Engeland, Ierland, Australië en de Verenigde Staten van Amerika sierden de ledenlijst. Door problemen met de contributiebetalingen en de verzending van de clubbladen moest de buitenlandse politiek worden herzien, en nu zijn er nog slechts Nederlandse en Belgische TDM en TRX piloten (m/v) lid van de vereniging.


Het cluborgaan, toepasselijk de “Tienklepper” genoemd verschijnt 4 keer per jaar, nu dus alleen nog in het Nederlands. Tussendoor worden er ook nieuwsbrieven verstuurd om de leden op de hoogte te houden van het laatste nieuws.
In principe streeft de club ernaar om elke 6 weken een publicatie op de mat van de leden te vallen. Ook heeft de club een eigen website met forum waarop het laatste clubnieuws kan worden gelezen en er van gedachten kan worden gewisseld met andere leden.
Toevallige bezoekers van het forum hebben uiteraard niet dezelfde rechten als reguliere leden en hebben daardoor beperkte toegang tot dit forum.

Techniek staat hoog in het vaandel van de TDM en TRX club. De technische vraagbaak heeft menig probleem weten op te lossen en in een typeclub is sowieso altijd al veel knowhow aanwezig. Eén van de grote voordelen van een typeclub boven een Algemene motorclub, er is altijd wel een lid die dat éne probleem ook al heeft ondervonden en die weet wat er gedaan is om het op te lossen.

Niet dat de TDM of TRX een motorfiets is die meer zorg of onderhoud nodig heeft als een ander type, juist helemaal niet zelfs, want bij welke motorfiets moet je bijvoorbeeld pas na 42.000 km. de kleppen stellen? De TDM en de TRX staan voor probleemloos genieten van de motorhobby.

Typerend is dat, van de 100 TDM of TRX berijd(st)ers er 98 zijn, die naast de aanschaf van de motorfiets ook werden geconfronteerd met de aanschaf van een nieuwe (grotere) helm. Waarom dat, zal je je misschien afvragen, welnu, dat komt omdat die grote grijns die het rijden met de TDM en de TRX je geeft, gewoonweg niet meer in die oude helm past!

De TDM en TRX rijders passen prima naast elkaar binnen de club, uiteraard zijn de TDM’ers in de meerderheid, maar dat kan ook niet anders de TDM is al aan de derde generatie bezig terwijl de TRX slechts 4 jaar in het leveringsprogramma bij Yamaha heeft gestaan. Bij de TRX leden zie je wat meer “leer” en bij de TDM’ers wat meer “allweather”, maar in het algemeen worden beide modellen overwegend “sportief” bereden. Met het verschijnen van de nieuwe TDM 900 wordt door verschillende leden ook reikhalzend uitgekeken naar een “grote” TRX, helaas heeft Yamaha nog geen concrete plannen hiervoor.

De TDM/TRX Club organiseert elk jaar tussen de 10 en 15 evenementen. van gezamenlijke bezoeken van motorsportevenementen, deelname aan circuitdagen of rijvaardigheidstrainingen, tot het houden van koffiekletsmiddagen bij de adverteerders in het clubblad of motorzaken met een hoog TDM/TRX gehalte. De Toer-en Evenementencommissie probeert telkens weer voor elk wat wils te verzinnen.

Ook heeft de club zeer goede contacten met Yamaha Nederland
Zo is een vertegenwoordiging van de club regelmatig op bezoek bij het Yamaha hoofdkwartier en het onderdelen distributiecentrum in Schiphol.

In tegenstelling tot veel andere clubs is de TDM/TRX Club niet merkblind. Op evenementen zijn ook berijders van ander typen motoren welkom.

Enkele jaren gelden heeft de vereniging haar naam aan moeten passen. Was het tot voor kort de Yamaha TDM/TRX 850 International Owners Club, met de introductie van de nieuwe TDM 900 is het “850” in de naam komen te vervallen. Ook is het “International” deel komen te vervallen.

De contributie van de TDM/TRX Club is bewust laag gehouden.
De motorhobby kost tenslotte al genoeg. voor € 25,- per jaar is men een geheel jaar lang lid. (+ eenmalig € 2.50 inschrijfgeld)
De club heeft bovendien enkele aantrekkelijke kortingsregelingen bij motorzaken die het mogelijk maken om op die manier je contributie gemakkelijk terug te verdienen.

Ons motto is:

“We hoeven niet de grootste club te worden, maar willen wel graag de gezelligste blijven” !

 

Comments are closed.