Koppel

Koppel, wat is dat nu eigenlijk?
Koppel wil eigenlijk niks anders zeggen dat het een motor kracht geeft om zich voort te bewegen. Ik ben ook niet echt een technische vraagbaak maar net als zovelen met mij, spreekt het wel tot de verbeelding. Koppel is kracht en wie wil nu niet zoveel mogelijk koppel?

 

Hoe krijgen we koppel?
Koppel is eigenlijk heel makkelijk te verkrijgen door gewoon zoveel mogelijk motorinhoud te nemen wat je plaatsen kan, of zoals ze in de United States of Amerika zeggen: “There’s is no substitute for cubic inches” en daar zijn ze heel erg sterk in denk maar aan al die dikke 8 cilinder motoren, maar…… Veel minder sterk zijn ze daar aan de andere kant van de grote plas met het toepassen van de gemiddelde effectieve druk, (dat is de druk die boven de zuigers hangt of heerst).
Die druk is afkomstig van de verbranding tijdens de arbeidsslag, ik wil het ook wel eens de KOPPELSLAG noemen, want tenslotte zorgt die voor de bekende krachtexplosie, na die arbeidsslag moet je als de gesmeerde bliksem weer gaan zorgen voor de volgende cilindervulling, want koppel heeft daar absoluut mee te maken. Om die effectieve druk optimaal te krijgen zijn ze in al die fabrieken jaren keihard bezig om dat voor elkaar te krijgen. Al dat zogenaamde research werk, denk aan injectiesystemen, airboxen, nokkenassen, kleptiming, uitlaatsystemen en nog veel meer vraagt natuurlijk ontzettend veel tijd. En ja, daar hebben ze in de USA een broertje dood aan, want dat kost geld, dus lossen ze het (makkelijker) op door gewoon hele vette blokken te nemen, de gasoline kost daar toch geen drol vergeleken met de prijs die je hier voor een litertje van dat goudgele vocht moet betalen!

 

Terug naar de kern van dit verhaal
KOPPEL heeft absoluut te maken met motorinhoud en niet als zoveel denken met het aantal cilinders. Waarom?? Dat ga ik hieronder proberen duidelijk te maken.
Als je ze onder handbereik hebt of zou hebben, pak dan de koppel-krommes van een Yamaha R1, en b.v een dikke Italiaanse Twin, en je zult zien dat de koppel krommes over een heel breed gebied dicht bij elkaar zullen liggen, gewoonweg omdat ze op een paar cc, tjes na dezelfde motorinhoud hebben.

 

F= M x V of anders gezegd, Kracht is Massa x Volume, heb ik in het verleden wel eens geleerd op de Lagere Technische Academie ☺. Spreek mij maar daar op aan als dat anders zou zijn (graag zelfs, eindelijk eens discussies!). Vermogen is koppel maal toerental en daar is gelijk de kern van het verhaal, waarom een viercilinder meer vermogen heeft dan een Twee cilinder, dat komt simpelweg doordat een 4 cilinder meer toeren kan en mag draaien dan een 2 cilinder, de massa traagheid van 4 kleine zuigertjes is veel minder dan de massa
traagheid van 2 grote zuigers. De kracht die word uitgeoefend op de kop van een zuiger van een 500 cc of 250 cc cilinder verschilt nogal aanzienlijk. Je krijgt dan natuurlijk (4 x 250 cc of 2 x 500cc).
Doordat de zuigers het zwaarder te verduren krijgen moeten ze ook zwaarder uitgevoerd worden, waardoor de massatraagheid toeneemt, dus alles moet zwaarder, lees sterker uitgevoerd worden denk ook aan de krukas, vliegwiel, contra gewichten e.d. om alles heel te laten blijven, ……en alles dus niet zo snel als een licht zuigertje rond (de krukas) te krijgen is. Doordat alles zo zwaar is kan het gewoonweg niet zo veel toeren maken als een 4 cilinder, doordat er veel meer samengeperst gas boven een 2 cilinder zit is de kracht dus (koppel) ook groter, dus zijn er ook minder omwentelingen voor nodig dan een 4 cilinder dus ook inderdaad minder toeren!
Gevoel is voor mij dat telt waarom altijd gezegd word dat een 2 cilinder harder trekt dan een viercilinder.
Dus nog even resumé doordat de kracht lees koppel bij minder toeren vrij komt zegt je gevoel dat de motor harder trekt, terwijl dat echt niet waar is, er zijn gewoon minder omwentelingen voor nodig voor dezelfde hoeveelheid verbrandingsgas te krijgen, ik vergelijk het eigenlijk ook een beetje met het volgende, stel je voor 100 PK bij 5000 toeren of 100 PK bij 10.000 toeren, voel je wat ik bedoel? ,
Vergelijk het maar als een motor 50 rijdt met 1500 toeren, of als een motor 50 rijdt met 8000 toeren, wie rijdt er dan harder???, Juist ja, ☺ ze rijden allebei even hard, alleen je gevoel zegt dat die met 8.000 toeren harder rijdt!
Ik hoop door dit verhaal jullie een beetje wijzer gemaakt te hebben wat betreft koppel en vermogen, en denk nu niet die Jan Ø heeft er verstand van, Ik heb er wat van gemaakt naar aanleiding van een artikel dat ik las in een oude KICXstart, en aan onze (lees jullie) clubleden dacht die daar zo vaak over raaskallen.

 

Dus ik sluit af met een wel gemeend DankUwelZeerbeleefd groetje aan de kaalhoofdige redacteuren van het motorblad kicXstart.
Groetuh,
Jan Ø

 

Voor de website overgenomen uit de 10Klepper  #32 van Juni 2004

Comments are closed.