K&N luchtfilters

Wat je altijd al wilde weten over (K&N) luchtfilters
 
Een goed luchtfilter is belangrijk als je meer vermogen of koppel wilt. De lucht die de motor aanzuigt bevat stof en vuil. Daarom wordt lucht aangezogen door een filter. De Standaard (papieren) fabrieks luchtfilters hebben nooit een optimale luchtdoorstroming. Dus in principe kan aan de inlaatkant een kleine winst worden gehaald met een wat minder dicht (=betere doorstroming) luchtfilter (sportfilter).
Verder is ook de lengte van het luchtinlaatkanaal van invloed op het karakter van de motor. Een wat langer kanaal geeft wat meer koppel onderin, een korter kanaal echter wat meer koppel bovenin.

! Hoe minder stromingsweerstand, hoe meer vermogen en hoe beter de respons op het gas.
! Hoe groter de inlaatdruk, hoe meer vermogen.
! Hoe koeler de inlaatlucht, hoe meer vermogen.
! De invloed van de inlaat is echter gering, er is niet veel vermogenswinst te halen met een betere luchtinlaat.
 
Afhankelijk van het soort luchtfilter en type motorfiets kun je ongeveer 2 tot 5% vermogenswinst behalen. Sportfilters worden gemaakt van foam, katoen of een synthetisch materiaal Foam filters hebben in het algemeen iets meer weerstand dan katoenen luchtfilters. Een standaard papieren luchtfilter neemt vocht op waardoor de weerstand toeneemt, het brandstof verbruik toeneemt en het vermogen daalt.
Sportfilters zijn het best te gebruiken in combinatie met een sport-uitlaatdemper voor meer vermogenswinst. Zodat ook het uitlaatgedeelte is
aangepast op de verbeterde inlaatzijde van de motor.
 
Sportfilters kun je uitwassen, daarna wel even weer inoliën, dit hoeft pas na zo,n 50.000 tot 80.000 km, en ze gaan een motorleven lang mee. Een (katoenen) aftermarket luchtfilter van bijv. K&N heeft een hoge luchtdoorlaat voor een betere acceleratie en meer vermogen. K&N levert o.a. inlegfilters deze kun je gewoon monteren in je originele luchtfilterkast als vervanging voor het papieren standaardfilter.
Daarnaast kan je natuurlijk ook losse filters direct op je carburateurs plaatsen zodat je ook de beperkingen die een luchtfilterkast met zich meebrengt elimineert. (lees, aan alle kanten kan nu verse lucht worden aangezogen).
Uiteraard dien je door montage van open filters rechtstreeks op de carbs in veel gevallen ook je carburatie aan te passen aan de nieuwe situatie, want de hoeveelheid benzine/lucht dient ten allen tijden in de juiste hoeveelheid in de cilinder(s) te worden gebracht.
Voor een TDM 900 wordt de montage van open filters even moeilijker omdat daar injectie opzit en er in de luchtfilter-kast verschillende
meetsensoren zijn aangebracht. Maar daar komen we in een latere tienklepper nog wel eens op terug.
 
Voordelen van een (K&N) luchtfilter
! Uitwasbaar sportfilter met een hoge luchtdoorlaat.
! Vervangt het standaard luchtfilter.
! Het sportfilter wordt niet aangetast door vocht, zelfs als het filter helemaal nat geweest is, hoef je deze niet te vervangen.
! Je schaft het luchtfilter eenmalig aan en je kunt het reinigen en opnieuw inoliën (tot wel 25 keer).
! Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant om de filterwerking te verbeteren.
! Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting.
 
Open K&N filters op een TDM (Links) en op een TRX(rechts)

uit: 10Klepper #37 oktober 2005

Comments are closed.